onsdag 4 januari 2012

Puch E-50 Magnum engine

Idag hämtade jag min nyinköpta Puch Magnum-X motor,den var fruktansvärt skitig men hel och fin utan sprickor ...priset var helrätt och säljaren fantastisk.

Varför vill jag utgå från en Magnum-X motor då? Jo för den är 4 lagrad och det är enda alternativet om vi pratar vattenkylda motorer på kanske runt 20 hästkrafter.
Just det här med 3 eller 4 stycken lager,handlar alltså om att utgånde axel antingen är lagrad med ett lager eller två stycken.
Det är väldigt svårt att exakt säga när skiftet kom men cirka 1985,vissa påstår att 1986 var sista året med 4 lagrade E-50 motorer...men information är inte helt tydlig tyvärr.
Ska jag vara ärlig så har jag köpt på mig ett rätt bra lager med motorer nu och alla är inte kontrollerade vilken version det är,så har jag tur så dyker det upp fler.

Är den 3 lagrade motorn kass vid trimning då? Nä absolut inte,jag kör med 3 lagrade motorer både på Polini Maxin och Gilardoni Maxin...men när vi pratar riktigt höga farter och framför allt extrema varvtal,då pallar dom "nog" inte riktigt....jag är övertygad om att lite mer olja i motorn än vad Puch  rekommenderar förlänger livslängden betydligt,då lagringen (som i 3 lagrade inte är kullagrat) sitter högt upp i motorn.

Först av allt,en ordentlig rengöring!






2 kommentarer:

Alexander sa...

Jag får väl försvara mig med att det inte var jag som lortat ner den in the first place

Simon Lundqvist sa...

Du behöver inget försvara dig...tvättar motorer gör jag så gärna:)Är supernöjd med den där Magnum spisen!!