tisdag 31 januari 2012

Klantskalle

Häromdagen så skulle jag provstarta Metrakit Maxin,den har ju stått i ide ett bra tag....fick för mig att ta en liten provrunda trots minus 7 grader och jäkligt halkigt.
Sagt och gjort..men innan den ens startade så hade jag nästan gjort slut på mitt relativt begränsade tålamod.
Den startade inte....hepp,justerade tändningen och fick till 2,6mm före övre dödpunkt fan i mig på hundradelen.

Med lite choke så startade den på 2 kickande och gick riktigt fint....dock väldigt låg tomgång,på med kedjan och ut i snön.
Resultatet var bra,den gick bättre än jag förväntat mig så länge man gasade rätt bra.Under 6-7000 rpm. så var den jätteseg och kändes konstig på något vis.Så jag åkte hemåt och stängde av,kände på cylindern och den var normal varm....men det luktade varmt,bränd plast eller någonting åt det hållet.
Kände på svänghjulet av en händelse och det var så varmt så jag brände mig på handen....detta är ju naturligtvis inte normalt efter 15 minuters körning,om inte tändplattan lossnat och legat emot svänghjulet.

Hur det blivit såhär förstår jag inte,men plasten på statorn har smält,rotorn (svänghjulet) ser ut som någon satt i svarven och den nedre skruven till tändplattan har gått av så skruven sitter kvar utan skalle...

Förmodligen har tändplattan hamnat fel från början och efter glasblästring så har gängorna trögat (missat att gänga rent dom efter blästring kanske) Vill minnas att jag lackade denna motorn med,så färg har väl hamnat på fel ställen.
Det är ju ett HPI vi pratar om 2000:- i runda slängar...........många fula ord senare så är grejerna demonterade      
skruven bort borrad,omgängat hål och en ordentlig rengörning av allt.
Monterade tändsystemet på nytt,ställde tändningen och första kicken startar den lyckligtvis..tändsystemet lever fortfanande och gnistan starkare än någonsin.
Alltså motorn har gått så tungt så tomgången var nog 8000 rpm nu...:) Så kan det gå om man inte gör rätt från början.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, har gjort liknande grej med vanlig tändspole, två ggr tillomed. I mitt fall berodde det på dålig kontakt i tändkabel. Tog LÅNG tid för mig att komma på! Så tips från mig, kolla över tändkabel och hur den sitter i tändhatt och spolen!

/Maxxipaouer...