Efter jobbet idag så passade jag på att svarva några tappar.Detta för att på motorer (modell nyare) så sitter det en 8mm axel inpressad precis under framdrevet (max 15 kugar).Detta givetvis för att man inte skall kunna montera större framdrev.
Tillverkaren har tänkt till lite med,så axeln är delvis borrad så att om man kapar av den lagom för att kunna montera större framdrev så kommer ATF oljan att rinna ut där.....smart va?
Men om man tillverkar en ny axel och knackar ut den gamla så är det lilla men frustrerande problemet löst.
Då jag gjort detta så har motorerna varit kluvna,men hålet i motorn är genomborrat och axeln är pressad i,så eventuellt så går det att plocka bort axeln med en rörtång med ett ordentligt grepp i från utsidan.Den nya axeln monteras från utsidan med loctite och 0,05mm övermått på axeln (8,05mm)
Bilder på hur en motor med "spärr för större framdrev" ser ut:
Bilder på hur en motor med "spärr för större framdrev" ser ut: efter modifiering
onsdag 15 juni 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
så dom 3 lagrade har även den där pinnen? vad är fördelen med 3 lagrade? har bara ägt 4 lagrade
Fördelen med tre lagrade motorer är att foten där cylindern sitter är större så 47mm cylindrarna går att montera på bästa sätt! Metrakit går inte att montera på en motor med 4 st lager (cylinderfoten är betydligt mindre) Så spolportarna/transfer kommer att sticka utanför.Men det är väl alltid bättre att ha axlarna lagrade.Japp pinnen verkar kunna sitta i båda utföranden...efter 1986 års modell
Skicka en kommentar