lördag 4 juni 2011

Polini motorn ihop monterad.

Då kommer det lite uppdatering!Har monterat ihop Polini motorn,modifierat kylflänsarna så special insuget passar.Det som återstår är topplocket som måste anpassas så flotörhuset på Dellorto 21:an ryms precis över.Den här motorn kommer att bli riktigt brutal,känner mig otroligt nöjd.Jag tänkte skriva upp vad för bitar som plockats på.

Polini Maxin:
 
 Motorn har följande setup :
* Motorblock = Puch E50 (från Puch Korado) 3 lagrad motor med stora överströmmare.

* Vevaxel = A.F Rito Race.
* Lagring = FAG 6203.2ZRN , SKF 6203C3, ( vevaxel ), SKF 6203 1st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = Puch Surflex blå fjädrar (hårdare)
* Cylinder = 43,5 mm Polini
* Topplock = 39mm RGD

* Kolv = 43,5 mm Polini
* Insugningsplatta = Polini specialinsug med 4 läppars reedkorg för 21mm förgasare (Peugeot 103)
* Förgasare = 21 mm Dellorto PHGB
* Luftfilter = Vet ej ännu
* Tändsystem = HPI 12 volt brytarlöst racing
* Avgassystem = Homoet P6

Det var mycket jobb med kylflänsarna,är ju extremt nogrann (om någon missat det) Så efter att skrotat typ 15 kapskivor till min Dremel så var äntligen kylflänsarna borta så insuget kunde skruvas dit.Insuget går uppenbarligen att montera på Puch Maxi till slut.Fast det är tillverkat för Peugeot 103.
Jo efter kapningen så filade jag kylflänsarna till 98% perfektion.Kändes som den där helvetes filövningen man hade på verkstadsskolan.Men resultatet blev bra,ville ju ha så mycket kylfläns kvar som möjligt (fast det är ju på rätt sida,insugningssidan är ju oftast svalast) Efter detta så maskerades cylinderns ytor och lopp där jag inte vill ha färg,sen lackades den med 600 graders silver.Resultatet syns på dom första bilderna:






Den rostfärgade balken är eget patent och är anpassat för att montera samtliga kullager i en Maxi ,det är ju alltid minst 3 stycken eller max 4 stycken om inte utgående axel är lagrad i godset som det är på den 3 lagrade versionen motorer (någonstans efter 1985 men ta just årtalet med en nypa salt) Jag rekommenderar varmt en sådan stålprofil (just min är 110*110 10mm godstjocklek) Har även slipat ett par olika stålbitar som jag stoppar mellan vevskinkorna då jag knackar på lagren på vevaxel.Risken för en krökt axel elimineras nästan...shimsar även ibland med några hundradels tjocka shims,så jag får det perfekt.Svarvade även en lång hylsa som syns på bilden för smidigt lagermontage.Givetvis så har jag borrat lite olika håldiametrar i balken om man vill knacka på någonting liknande en vevaxel.




























Imorgon är följande på schemat: Fixa topplocket så förgasaren passar bra,lackera topplocket,montera det.slipa och putsa upp kopplingskåpan,montera kopplingen,lacka fälgarna både till Polini Maxin och Gilardoni Maxin (halvblank svart,klar klarlack)
Nu ska jag njuta av en kopp kaffe,är extremr förkyld och känner mig lååångt från pigg och kry.

Inga kommentarer: