lördag 17 december 2011

Uppstart Polini Maxin.

Målet med denna dag var en uppstart...Nu blev det inte så,det blir imorgon...för jag ställde in tändningen helt åt helvete.
Vilken klant tänker ni,men till mitt försvar...så roterar alla Puch Maxi motorer moturs (vänster) och jag har ju en Puch Korado motor på min Polini Maxi där motorn roterar medurs (höger) och givetvis ställde jag tändningen efter en Maxi motor.
Den tände och gav lite backslag...så när det är justerat imorgon så hoppas jag verkligen den startar.


Det som gjordes idag var att montera av cylinder,insug,förgasare,topp osv...varför?? Jo för att Polini cylindern till Puch är en av motorvärldens känsligaste.Hög effekt och fin karaktär blir det,men risken för kolvhaveri är tyvärr ganska stort och det är inga billiga grejer,så det undviker jag gärna.Det som är viktigt att tänka på med denna cylinder är:
* absolut inte för snål bestyckning
* oja av högsta kvalite i en snål blandning ca: 1:60 (1,7% )
* montera insug/reed på cylindern innan den monteras på motorn och för kolven genom hela loppet och känn så inte skruvarna är för hårt dragna,då kan kolven vilja nypa på insugningssidan.
* friska packningar och rena fina ytor,så ingen tjuvluft uppstår.


Detta kollade jag idag,därav demonteringen och monteringen på nytt.Huvudmunstycket ökades från 100 till 104,detta får ju givetvis justeras ytterligare då mopeden rullar och solen skiner.
Jag har monterat choke wire som funkar perfekt,gashandtag,plastkåpan under tanken där kabel/wire genomföring sker.
Tändsystemet är inkopplat och "justerat" fel då...men det fixar jag imorgon.Kommer att koncentrera mig på Polini Maxin även imorgon så den blir klar...det är målet imorgon.














Inga kommentarer: