onsdag 13 juli 2011

Fästen till racing sisten och framgaffel ihopmonterad.

Nu kom jag hem från garaget,har tillverkat fästen för racingsitsen och plockat ihop den nya original framgaffeln till den röda Maxin.
Har kapat rör ämnen,svarvat,svetsat,borrat,klippt,slipat,spacklat.......och skurit bort rören från fäst platan då jag lyckades att svetsa dom med vinken bakåt när det skulle vara framåt.Men allt är löst nu och dom ska bara lackas.
Förmodligen förstår många inte vad det är jag har gjort.men här kommer lite bilder:

30mm ämnesrör kapas till rätt längd.

Fästplåtarna uppsatta för borrning efter klippning

Borrning av fästplåtarna med 8mm borr.

Notera vinkeln!! Fel håll och det blev till att ta fram vinkelslipen med stor kapskiva och kapa av rören,slipa och snygga till igen inför nästa svetsning.


Fika köttbullemacka och coca cola!!

Insida/undersida av sadeln (racing sitsen) där fästplattan kommer att sitta.


Här är bitarna rätt och jag spacklar över svetsarna.

Slipade och sprutspacklade



Här syns det tydligt varför en ganska kraftig vinkel krävs för att få sitsen att vara horisontell,eventuella avikelser på vinkeln justeras med shims till rätt stuk på sitsen uppnås.

Då lämnar vi fästplattor och sitsar sålänge och går in på framgaffeln.Jag ville redan från början använda original framgaffel,självklart som på "alla" gamla Maxi var den rostig,skitig,glapp och kromet längst ner hade börjat flagna efter alla år.
Anledningen till att jag inte ville ha en EBR gaffel på denna (Polini Maxin) är att jag vill förutom dom svart eller silverfärgade 16" Grimeca alu fälgarna (har inte bestämt färg ännu) Vill att den ska se ganska så original ut,visst det kommer ju att sticka ut en 21mm Dellorto mot framskärmen med något stort filter och det kommer ju att sitta en svart Homoet P6 pipa på den...Men stuket ska vara sleeper/oiginal så långt det är möjligt om man vill åka 100km/h.

Det som är gjort är iaf att jag lackerat original gaffel röd som övriga detaljer och jag har köpt nya gaffelben (då jag ansåg att renovering inte var motiverat) Här får man nya bussningar,gummimanschetter,fjädrar,gaffelben....ja allt utom tätningarna längst upp mot styrkronan och skruvarna som sitter i fjädrarna där du sedan skruvar ihop gaffeln.

Klantade mig lite och glömde (innan lackering) att demontera nedre lagerbana för styrlagret och den sitter kan jag lova.Fick kapa en glipa med min Dremel och spräcka lagerbanan...svårt då grejerna är nylackade.men det löste sig bra!








4 kommentarer:

Anonym sa...

förvara mopeden med nya gaffeln inomhus eller under tak. jag råkade klanta till mig och lät den stå ute under ett mindre tak och nu är allt som inte är infettat helt sönderrostat. så har monterat dom gamla igen. (dåligt krom som fan?)

Simon Lundqvist sa...

Tack för tipset,jo visst kommer den att få stå inne och körning blir det bara då det är bra väder.Det är så tråkigt att kvaliten är kass på mycket man köper.Vart köpte du dina gaffel ben?

Anonym sa...

har för mig dom kom från danmark, så kan mycket väl vara från thansen, en bekant till mig som plockade upp några på väg hem från tyskland. hoppas dina är bättre kvalité på :) glömde säga, bra jobbat som fan! motiverar mig att pilla lite på mina mopeder

Simon Lundqvist sa...

Förmodligen så är det samma tillverkare som tillverkar kopiorna av gaffelbenen,mina är köpta i Holland och ser ut och känns som om kvaliten är ok..inte toppen med ok,bra blev slutresultatet iallafall.Härligt att jag motiverar dig.Tack!!