lördag 13 november 2010

Setup samtliga 4 motorer (Gilardoni,Metrakit,Polini,Athena)

Då ska jag redogöra för hur dom olika motorerna är bestyckade med härliga trimbitar.

Gilardoni/Italkit Maxin:
 Motorn har följande setup
* Motorblock = Puch E50 trelagrade versionen, match portad för Gilardoni/Italkit
* Vevaxel = A.F Rito Race.
* Lagring = SKF 6203 C3 , SKF 6203 NRC3 + Ring, ( vevaxel ), SKF 6203 1st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = MK racing special
* Cylinder = 47 mm 74cc Gilardoni ( reedvalve intake )
* Topplock = 47 mm Gilardoni
* Kolv = 47 mm Vertex
* Insug = Minarelli 35mm anslutning (modifierat för Mikuni istället för PWK)
* Förgasare = 24 mm Mikuni TM
* Luftfilter =Twin air
* Tändsystem = HPI ( 12v brytarlöst rotorsystem )
* Avgassystem = Jollymoto
Metrakit Maxin:
Motorn har följande setup :
* Motorblock = Puch E50 fyrlagrade versionen, match portad för Metrakitet.
* Vevaxel = A.F Rito Race.
* Lagring = SKF 6203 C3 , SKF 6203 NRC3 + Ring, ( vevaxel ), SKF 6203 2st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = J.P.S förstärkt special race
* Cylinder = 47 mm 74cc Metrakit ( grosse Ueberströme )
* Topplock = 47 mm Metrakit
* Kolv = 47 mm Metrakit
* Insugningsrör = 24 mm rostfritt 30graders rör, laserskurna flänsar.
* Förgasare = 24 mm Stage6 PWK ( black edition )
* Luftfilter = Hebo
* Tändsystem = HPI ( 12v brytarlöst rotorsystem )
* Avgassystem = Simonini Alu


Polini Maxin:
 Motorn har följande setup :
* Motorblock = Puch E50 trelagrade versionen, match portad för Polini cylindern
* Vevaxel = A.F Rito Race.
* Lagring = FAG 6203.2ZRN , SKF 6203 TN9/C3, ( vevaxel ), SKF 6203 1st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = MK racing special
* Cylinder = 43,5 mm Polini
* Topplock = 43,5 mm Fast Arrow
* Kolv = 43,5 mm Polini
* Insugningsplatta = Polini specialinsug med 4 läppars reedkorg för 21mm förgasare
* Förgasare = 21 mm Dellorto PHGB
* Luftfilter = Vet ej ännu
* Tändsystem = Puch 6 volts orginal Bosch
* Avgassystem = Simonini Alu

Athena Maxin:
 Motorn har följande setup :
* Motorblock = Puch E50 fyrlagrade versionen (pedalstart) ej match portad för cylindern
* Vevaxel = Puch orginal
* Lagring = NTN carbon 6203 C3,NTN carbon 6203 NRC3 ( vevaxel ), SKF 6203 2st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = Ersättningskoppling (typ orginal)
* Cylinder = 45 mm Athena kolvstyrt insug (old model)
* Topplock = 45mm K-star (old model)
* Kolv = 45 mm Athena cast lite racing
* Insugningsrör = 16mm Athena
* Förgasare = 16mm Dellorto SHA
* Luftfilter = Stålinsats inbyggt i förgasaren
* Tändsystem = Puch 6V orginal Bosch
* Avgassystem = Jamarcol Bad snake

Senare när samtliga mopeder är helt körklara så kommer provkörningar,utvärderingar att ske och det kommer även bli läge att skaffa en dremel till att porta cylindrarna.
Står ni i startgroparna för ett Puch Maxi projekt så kontakta gärna mig för frågor,information,hjälp med att finna det ni söker.......simon_syndaren@hotmail.com (var inte rädda för att fråga om ev.hjälp)

Inga kommentarer: