måndag 1 november 2010

Olja........

Hej! Bloggen blir tyvärr dåligt uppdaterad,det är väl så för oss som tycker det det finns annat att göra än just "blogga". Det kommer att hända mer i garaget under November månad,så gott folk..det kommer!Två stycken Maxi ska blästras,ramförstärkas (en av dom),lackas.En motor ytterligare skall byggas,lager,packboxar,Rito vevaxel,Polini cylinder etc är inköpt.Har även köpt en Mikuni TM 24mm till Gilardoni motorn,det var lite vad som hänt och vad som kommer att ske framöver.

Jo åter till rubriken,flera har hört av sig angående olja till motorn på maxi och det ska vara ATF (Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives) nä nu skämtar jag lite ATF (Automatic Transmission Fluid) och volymen för en torr motor skall vara 225ml.Själv slår jag alltid i några cl.ytterligare till 250cl.Oljan skall vara av typen F och känns oftast igen på den röda färgen (oljan färgas röd för att inte förväxlas med andra typer av oljor)
Om mopeden används flitigt och förhoppningsvis hårt trimmad,så byt olja OFTA....tänk på att oljan dels ser till att automat/slir/centrifugal kopplingen fungerar som den ska,den kyler motorn och framför allt den smörjer 1 av 2 ramlager samt dom få kugghjul som finns.Även lagringen på utgående axel smörjs av ATF oljan.

Vad kör man då på för fabrikat? Jag har själv kört med Castrol ATF type F och även provat med Pennzoil ATF type F.Men där har jag igentligen ingen åsikt,tänk bara på att en liter räcker till 4 stycken oljebyten så att köpa det billigaste på marknaden,hade inte jag gjort iallafall.

Hoppas det hjälpt någon på traven med val av olja.Dyker frågor upp angående Puch Maxi,så tveka inte att maila mig på: simon_syndaren@hotmail.com

God afton.

Inga kommentarer: