söndag 21 augusti 2011

puchmaxituning.blogspot.com bygger vätskekyld Puch Maxi

Projekten har stannat av lite p.g.a väntan och åter väntan på en del vitala delar,jag har nämt det tidigare.
Men grejerna är beställda och kommer,men tyvärr är vissa säljare segare än kola och man får vackert vänta.

Men jag kommer snart att jobba vidare med både Polini Maxi:n och Gilardoni Maxin.Stötte på ett ytterligare dilemma med Gila Maxin då jag plockade dit motorn...insuget tar i ramen och något annat måste köpas/tillverkas.
Har flera alternativ där,så det är inga problem.En annan reedventil skall inhandlas (förmodligen en Malossi passande Minarelli horizontal.Det finns lite av varje att greja med.Uppdateringar kommer innom kort.

Men rubriken då...."puchmaxituning.blogspot.com  bygger vätskekyld Puch Maxi" Japp jag kommer att börja i höst att bygga en vätskekyld motor,som kommer att leverera otroligt mycket kraft.
Tanken är att det kommer att bli ett sprint/dragrace bygge liknande den gröna "Gila" Maxin.Rensad på allt onödigt krafs,kraftigt förstärkt 17" Grimeca aluminium hjul,Michelin Pilot Sporty däck,racingsits (har en ytterligare som på den gröna) Tillverkade även ett sadelfäste till den då jag ändå höll på.Men jag har ingen ram än och motorerna jag har på lager 5-6 stycken skall kollas upp,då jag vill ha en äldre Maxi motor med 4 stycken kullager i för det vätskekylda bygget.
I Sverige känner jag inte till någon vätskekyld Puch Maxi,men i USA,Tyskland och framför allt i Holland så finns det några eller rätt många faktiskt.

Det är en rätt komplicerad sak att bygga en sådan motor,men jag känner mig väl insatt och det är väl valet av cylinder (som man givetvis måste utgå ifrån som är en svår nöt att knäcka) Slagvolymen skall vara absolut max 80cc.

Anledningen till detta är givetvis först och främst för att det är fantastiskt roligt,för att utveckla både mig själv och bloggen samt att det är ett MÅSTE för att nå dit jag vill effektmässigt.
Ingenting är inköpt än,utan allt ligger i planeringsstadiet.
Men jag kommer att börja med motorn,sen får jag börja leta efter en ram att utgå ifrån...funderar på att använda en fjädrad ram som kommer att bli stelopererad .

Då vet ni lite vad som är på gång både efter dom 2 byggena som är i garaget just nu och eventuellt lite parallellt,då jag som sagt kommer att börja med motorn först.

Lägger ut ett par bilder på en Hollänsk kompis bygge,han är en otroligt klurig grabb som kommer att hjälpa till med en del knep:) (detta är hans tidiga vätskekylda bygge)










2 kommentarer:

hpersson sa...

Har sett byggbilder & filmer på den hojen. Verkar vara extremt potent.

Kul att du ska dra igång ett liknande bygge! Kommer följas.

// Håkan

Simon Lundqvist sa...

Hej Håkan! Jo hans senaste tappning med en 77cc motor lämnar ca 22 hästar på bakhjulet och det största problemet är att få kopplingarna att hålla och framför allt greppa som han vill.
Jag siktar på något liknande (kanske lite värre) :):) Vi får se....