måndag 9 juli 2012

Under Construction

Under veckan,senast helgen så ska Polini Maxin vara ute på vägarna igen.
Har köpt nytt topplock och det blir en massa filande för att få Dellorto´n att passa lika bra som på det andra topplocket.
Har läst på så mycket jag bara kunnat om denna känsliga cylinder,som uppenbarligen måste hanteras med silkeshandskar.
Som ni som läst bloggen vet har jag haft en Maxi tidigare med en Polini 65cc cylinder och kört den många hårda mil utan problem,men nu blev det 2 km.
Det jag gjort och kommer att göra för att undvika att nästa cylinder rasar är att jag har fasat/gradat alla portar i cylindern,tändningen kommer ändras fån 2,6mm till 2,1mm för att motorn skall gå kallare,justera kolvringsgapet till 0,25mm.
Prova en annan tvåtaktsolja (Motul 800 factory line) eventuellt öka ett snäpp i huvudmunstycke och givetvis följa Polini:s långa inkörningsperiod.
Cylindern är så jävla känslig så det räcker med att dra åt skruvarna till insuget för hårt så kan kolven nypa..så   ni som planerar att köpa Polini till Puch maxi,läs på ordentligt innan...för det är inga billiga grejer och dom rasar lätt,ofta med minst totalhavererad kolv.

Men jag avråder absolut ingen att köra Polini,det är mycket effekt ur 65cc och det finns stora möjligheter med ordentlig förgasare,pipa,HPI system osv att få en riktigt snabb maskin.




Inga kommentarer: