måndag 16 juli 2012

Då rullar det igen.

Som rubriken lyder,då rullar det igen...givetvis inte smärtfritt men man lär sig faktiskt rätt mycket på resan...I detta fallet kostade det tyvärr en hel del slantar.
Ny cylinder,nytt insugningskit,nytt topplock fick inhandlas.

Som jag berättat om så nöp ju motorn efter en mycket kort resa,dock ganska hårt belastad.Tyckte detta var märkligt då det handlade om sekunder och det var absolut inte frågan om max varv.
Det slutade med en promenad till garaget och demontering  av cylinder och kolv (som var skrot,bilder har ni sett)
Ny Polini cylinder hade jag på hyllan..Malossi insuget som igentligen ger bättre flöde än Polini insuget gick sönder vid ena fäst örat då jag monterade det första gången.Så då åkte jag ju på ett nytt då jag inte tror det går att få Malossi insuget bra igen.
Topplocket jag använde från start var ett högkompressions modell för 38mm,som jag misstänkte och tyckte verkade helt fel redan från start men flera påstod att det skulle vara optimalt.
Givetvis var det inte alls optimalt,det ger för mycket värme,fel squish för hög komperission.....skrot med andra ord.

Så ett nytt topplock från de Klein Tuning i Holland anpassat för Polini 43,5mm fixades fram.
Cylinderns samtliga portar gradades ordentligt,kolvrings gapet justerades till 0,25mm,kolven sågs över (putsades några hundradelar på kända ställen för minskad risk för värmenypning) cylinder och topplock anpassades så Dellorto 21:an fick plats och inte hamnade för nära kylflänsarna.
Tändningen minskades från 2,6mm till 2,1mm (men ska nog ner till 1,8mm) risk för spikning och minskad effekt,men mindre värme under inkörningen.
Polini rekommenderar en lång inkörning med max halvgas och den tänker jag följa.

Till slut var allt klart och det blev uppstart...inga problem förutom att det spökade med bränslet,när jag monterade bränsleslangen så ville det inte rinna ner bränsle.Tyckte den transparanta flottörkoppen motade flottören så jag satte dit originalet igen och då verkade det funka.
Så jag varmkörde några gånger och dagen efter tog jag en provrunda....2 kilometer sen dog den igen,dock ingen nypning utan något bränslerelaterat.Konstigt och jag testade nytt stift,startade direkt och dog efter 40 meter.Så höll det på....så det blev några kilometers promenad igen.Ska jag vara ärlig så hade jag lust att ställa mopedhelvetet i dikeskanten och liksom glömma den.

Som tur är så är jag utrustad med en stor portion envishet och jag brukar i vara långsint,speciellt inte på döda ting.Redan samma kväll plockades förgasaren isär och jag hittade förklaringen till nypningen och till att den dog andra provkörningen.

Nålventilen till flottören var monterad åt fel håll och satt inte ihop med plåtblecket till flottören....givetvis fungerar inte förgasaren som den ska då,bränslemängden i koppen blev ju minimal och det vara orsaken till nypningen med...inget bränsle ingen smörjning.
Jag kan ju tillägga att förgasaren var ny....Så Dellorto har själva monterat detta fel.Men vad gör det,nu är problemet löst.
Några småsaker återstår i justeringsväg som tändning och lågfartsmunstycke


Polini Maxi:
Ny setup :
* Motorblock = Puch E50 Korado trelagrade versionen, match portad för Polini cylindern
* Vevaxel = A.F Rito Race.
* Lagring = FAG 6203.2ZRN , SKF 6203 TN9/C3, ( vevaxel ), SKF 6203 1st ( Utgående axel )
* Packboxar = DMP dubbeltätade ( gröna )
* Koppling = Puch surflex blå fjädrar
* Cylinder = 43,5 mm Polini 
* Topplock = 43,5 mm de Klein Tuning
* Kolv = 43,5 mm Polini
* Insug/reed = Polini specialinsug med 4 läppars reedkorg för 21mm förgasare
* Förgasare = 21 mm Dellorto PHGB
* Luftfilter = Twin air
* Tändsystem = HPI
* Avgassystem = Homoet P6

















2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att läsa som alltid :) Man lär sig alltid något nytt.

Mvh
/Ola

Anonym sa...

Haha köpte mej igår en röd Puch Maxi för 400 kr. Surfade upp denna sida när jag satt och kollade vad man kan göra med den eftersom jag inte vet något om den. Underbar läsning och grym inpiration! Tackar! =)