söndag 18 september 2011

Wolf in sheep's clothing (Polini Maxi)

Då var snart helgen till ända igen,men det har faktiskt hänt lite i garaget.Har grejat mer eller mindre från klockan 11 idag.
Resultatet blev bra och blir förmodligen som jag tänkt från början då mopeden är klar.
Jag provmonterade Malossi carbon membrankit som jag tänkte ersätta Polinis egna kit med,men det fungerar inte utan en distans/spacer tyvärr.Det tog i dom nerfilade kylflänsarna och frågan är om reedventilen inte bottnar i insuget,som är väldigt grunt på cylindern.Får köra med Polini insuget så länge och fräsa en aluminium spacer senare.
Detta lilla missöde var dock det enda och det fixar jag till,eller så kör jag med det andra insuget.
Personligen har jag ingen aning om vilket som är bäst,men jag har fått för mig att Malossi är något bättre,lite större flödes area,carbon reeds till exempel.

Cylindern jag köpte till den vattenkylda maskinen,var det fabrikationsfel på.Så den är påväg tillbaka,kolven fastnade längst ner i cylindern.Den var lite,lite konisk så det hade absolut inte gått att köra med den.
En miss i kvalitetskontrollen hos Metrakit helt enkelt och det löser sig med en annan cylinder.

Då får ni kika på bilderna och se att det börjar växa fram en moped.

280mm Stötdämparna på plats,med dom nya bussningarna.

Stagen sitter där dom skall efter mycket justerande,passformen var kass.


Newfren bromsbackar,dom bästa på marknaden till Maxi.Även om strävan är  höga hastigheter,så vill man ju få stopp    ibland med.

38 kuggars bakdrev,jag har allt mellan 36-47 så detta är en vild chansning.










Här börjar det likna en moped,båda hjulen monterade.16" Star wheel.

Homoet P6 pipan passade klockrent,Holländsk handgjordt trimsystem.



Provmonterade Power 1 luftfiltret,får se om det blir det eller något annat.Tycker färgen är rätt ful.

Pakethållare på plats efter rätt mycket filande.Varför använder man inte en originaldel som referens vid tillverkning av eftermarknads delar?Störande!! 




Framskärm nyss monterad,en del pyssel faktiskt och det nedre staget ej på plats än.


Ny Puch original fotpinnar,jävligt svåra att finna.Klockren kvalite samt passform!

Snyggt enligt mitt tycke,älskar detaljer.Det kommer att bli  handbroms även bak,då trumman sitter på drevsidan på Grimeca fälgarna.

Lampan passade skapligt efter lite jobbande med fästena.Valde mellan svart och krom .

So far so good.

Inga kommentarer: