söndag 26 september 2010

Vinterprojekt a´la Gilardoni Maxi







Notera skillnade på vevhusöppningarna J.S.L portad och Puch Maxi standard.
Motorn portades i CNC fräs (öppningen förstorades till 51mm och överströmmarna fick sig en ordentlig massage) Rostfria M6 pinnbular och ny racingvev. (A.F Rito) kopplingskåpan är graverad med Gilardoni loggan och högglanspolerad.Tack Ola på Kramers och Håkan Ludvigsson på Töreboda Polering.




Gilardoni/Italkit 47mm 74cc (den gamla modellen 181 graders avgasduration) givetvis ska det portas när motorn är inkörd.Malossis reedkorg kommer att monteras för bättre flöde.












Då Gilardonis gjutform till topplocken tydligen gått ur tiden så får det duga med Metrakits topp sålänge,jag har även en annan brutal topp som ser riktigt bra ut rent effektmässigt.Men nogrann som man är så duger inte finishen på kylflänsarna på den,får putsa och lacka om den.
På bilden med insugningsgummit/plattan och reedventilen syns en annan tjock stålplatta (det är en 20mm distans för att PWK förgasaren inte skall ta i kopplingskåpan) Eddy har laserskurit den åt mig,det tackar jag för Eddy.
Insuget är Minarellis för anslutning 35mm tex. för flat slide PWK racing carb.Kolven levererades med cylindern och är Vertex smidda,den ska ev. modifieras lite vid portarna...får se.
Det som saknas på motorn är tändsystem samt förgasare,det är ännu inte inköpt.
Tips på lättjusterad och prisvärd PWK förgasare någon....??
Hpi brytarlöst rotorsystem kommer att köpas,samma som sitter på min blå Metrakit Maxi,ett riktigt bra tändsystem.
Det var nog allt för stunden!!

1 kommentar:

Camilla sa...

Fin din sida är älskling!!
Så serriös och fin sida!

Love You