söndag 26 september 2010

Puch Maxi 1975 (lätt vässad trotjänare)




Här följer några bilder på min trokänare (Puch Maxi pedelstart årsmodell 1975.)
Jag köpte den här mopeden för 5-6 årsedan för att jag inte kunde motstå varken skick eller pris.Såg mopeden på blocket och köpte den precis utanför Töreboda 3500:- betalade jag för den,980 mil hade den rullat på 24 år.
Det som gjordes omgående var att montera ett 64cc Polini kit med Bad Snake avgassystem ,Fast Arrows högkomperssionstopp och 16mm Dellorto förgasare.Mopeden startades och jag märkte omgående att här fanns det pulver,bestyckningen stämmde klockrent direkt.Så jag och farsan gav oss ut på en "inkörningsrunda" Maxin var drevad med 16 taggars fram och org.drevning bak efter 10 mils varierad och lugn körning så kunde jag inte motstå att låta den varva ut för fullt...vet inte vad den toppade då,men hastighetsmätaren bottades rätt lätt.Senare samma sommar kördes mopeden kanske 25 mil innan det blev vinter och den ställdes in för övervintring i garaget.Sommare efter körde jag bara någon tur,men sista turen blev det totalhaveri.Hade kört en fullgasrunda på ett par mil och var mycket nöjd med drevning och bestyckning.Stannade till hos mina föräldrar för att fylla på tanken lite.När jag skulle åka hemåt så smög jag iväg på cykelbanan i 30-40 km/h då det plötsligt smäller till i motorn och slår TVÄRSTOPP!! Misstänker direkt någonting inne i motorn (inte cylinder kolv) utan utgånde axel,koppling...Får skjuta hem mopeden med ett makalöst oljud inifrån motorn då utgående axeln drivs runt.Sen står Maxin i ca 2 år innan jag äntligen får tummen ur att ta den till mitt "skruvagarage" och plocka isär den för att reda ut vad som hänt.När motorn väl är isär så är oljan svart med mycket metallspåner i,det ligger rester av spårryttare och den ena drivbacken till kopplingen är mosad.Ny koppling köps hem (standard med 3 st. drivbackar) samtliga lager och packboxar byts,då man ändå har isär grejerna.Den nya kopplingen monteras och allt rengörs nogrant innan montering.Nu hade man en motor med nya SKF lager,koppling,packboxar.Då mopeden var tänkt att användas en hel del så ändrade jag lite i mina planer angående trimningen.Polini cylindern och Fast Arrow toppen ersättes med en ny Athena 70cc och en K-Star topp (Polini cylindern till Maxi är både svindyr och ganska känslig,dyra kolvar är det med så den får ligga till nästa projekt)Maxin har nu följande setup:

* Athena 45mm 70cc cylinder
* K-Star högkopressionstopplock
* Athenas insugningsrör
* Dellorto 16mm förgasare (inbyggd luftfilter)
* Jamarcol "Bad Snake" effektavgassystem

Tyvärr går inte Athena cylindern lika bra som Polini kitet,men den har en trevlig karaktär.
Ska byta huvudmunstycke till ett par snäpp mindre och justera tändningen lite,så får den vara klar sen.

Jag kommer att dra igång senare i höst med ett nytt Maxi projekt (Gilardoni projektet) Motorn är sedan rätt länge klar,mycket delar som 16" alufäljar,styre,handtag,skärmar etc. är redan inköpt.Så första stegen blir blästring,ramförstärkning,lackering av ram och fälgar.
Förslag på färg på ram och fälgar??





2 kommentarer:

Magnus sa...

Hej, jag har en lika dan Maxi Guldfärgad med trampor, men jag vet inte vad det är för årsmodell. Mitt ramnummer är 8128917, vad är det på din? Svårt att hitta någon hjälp på nätet så jag vill jämföra ditt ramnummer med mitt. Har precis fått igång min efter lite mekande och nya tänddelar, men den är inte i lika gott skick som din på bilderna. Men min var gratis. Stått still sen början på 80-talet,

Anonym sa...

Hej!

Riktigt fräna åk du fått till av tjejmopparna! Jag söker en "stel" maxi-ram till ett projekt, vet du nån som har en över. Behöver bara ram, ingen gaffel, skärmar eller annat.

Med vänlig hälsning MartinJ
0733-726772