lördag 17 november 2012

Third time lucky "Polini Maxi"

Skulle kunna skriva en lång roman om Polini Maxin,men jag väljer att kort summera det hela.
Första cylindern totalskar så den duger möjligtvis till dörrstopp eller dyligt,cylinder nummer två gick kanske 10-15 mil innan den nöp (efter en lugn varmkörning och puttrande i 40-50km/h en bra bit) Den nöp och släppte lika fort igen,det finns faktiskt dokumenterat på film så man hör ett lätt metalliskt ljud och en viss tröghet i motorn.

Efter husköp och diverse renoveringar osv..så fick jag äntligen tummen ur att kontrollera vad som hänt och givetvis så var kolven ganska så hårt nypen på insugningssidan som ni kan se nedan.



Ärligt talat så är smärtgränsen väldigt nära,en polini cylinder är dyr 1500-2000:- kostar dom och jag har ju mycket jobb på dom med bearbetning av kylflänsar,inställning av ringgap,portning av kolv,avgasport mm..
Fan!!! Tänkte ja..inte en cylinder till,då får skiten stå till lusten återkommer..om den kommer.

Som tur är så är jag en envis jävel och ikväll har jag lyckats få bort resterna i cylinderloppet efter kolven,ny kolv fixad,så nu väntar jag bara på en packningssats då lagret var tomt efter alla ras.
Nedan tå bilder på den nypna cylindern innan slipning (svårt att se men mycket fastklent material under den stora överströmmaren vid insuget.



Här följer några bilder på hur cylindern ser ut just nu,som sagt svårt att fota innuti loppet men det ser och känns riktigt bra igen.
Kommer att lägga upp en ordentlig Polini guide med allt som är värt att veta om dessa svårflurtade Italienska racing grejer.





Inga kommentarer: