fredag 6 april 2012

Motorrenovering Puch E-50

Uppdateringarna har varit under all kritik,jag vet och jag ska bättra mig.Men ibland ges inte tiden riktigt till några längre garage stunder.
Men idag blev det en stund över och vad passar bättre en långfredag än att renovera en E-50 motor.
Motorn i fråga är original motorn till Polini Maxin..den var i ett bedrövligt skick och behövde en ordentlig genomgång.
Det som återstår är att blästra topplocket,polera kopplingskåpan...montera tändsystem,cylinder bla..
Jag har egentligen ingen nytta av motorn,men tycker det är roligt att ha originalmotorn i superskick liggandes.

Så dom närmsta dagarna fixar jag det som återstår,sen ska jag iväg och hämta en Maxi ytterligare hos en kille som skall användas till sprint bygget (projekt Pro Race 3 ) Jag har ju Maxin jag köpte i Jönköping som skall rivas ner...Ja mycket kul är pågång,men det tar sin tid.

Den gröna (Gilardoni Maxin) har jag sålt...den blev inte klar,men eftersom jag fått för mig att bygga en vattenkyld sprinter och lägga jävligt mycket krut på det projektet så känner jag inget behov av att fullfölja Gilardoni bygget.En ambitiös Maxi kille kommer ner snart och hämtar den.

Det var lite om läget just nu...Trevlig påsk.

Bilder från dagens motorrenovering:


En omgång me M6 tappen i samtliga gängor,lämpligt innan montering.

Rengjorda blockhalvor.

Demontering av lager på utgående axel.



Härdade pinnbultar monterade med gängsäkring,samt nytt SKF 6203 lager och packbox på plats.


Nytt 6203 NT samt packbox monterat.


Lägg till bildtext

Inshimsning av kopplingskorg/trumma.









Splitter ny Surflex koppling (Puch original)

En nästan ny TCCD 38mm 50cc cylinder kommer att monteras med strypningen intakt givetvis.

Nytt nållåger till kolvbulten.

Inga kommentarer: